Små børn og seksualitet

Små børn og seksualitet

Fra fødslen og frem til vi dør, er vi seksuelle væsner. Så helt små babyer og børn har også en seksualitet, selvom den er en ganske anden end den voksnes seksualitet. Børn er umiddelbare og lystbetonede, og forbinder ikke berøring af kønsorganer som noget seksuelt – ordet og dets betydning kender de slet ikke. Men de kan røre ved sig selv, fordi det føles rart og dejligt. De kender ikke forskel på om de rører ved en fod eller deres kønsdele – hvis det føles rart at røre, så gør de det, som en helt naturlig ting.

Fra 3-4 års alderen dannes kønsidentiteten, og der kommer en tiltagende optagethed af kønsorganerne (ifølge Freud er det den falliske fase). Nogle børn kan begynde at onanere i denne alder. Der er ikke noget unaturligt ved det, men man kan godt lære barnet, at det er noget privat, som ikke skal foregå i det offentlige rum. Begynd endelig ikke at skælde barnet ud, eller skamme det ud – det kan sætte dybe spor i barnet – og senere som voksen i form af skyld, skamfølelse og mindreværd.
Børn kan finde på at kigge på hinandens kønsdele og numser – og vise sig selv frem for andre. De kan lege far-mor-børn og doktor-lege, hvor man fx undersøger hinanden. Det foregår ofte i en lille krog i børnehaven eller på legepladsen, og det er oftest en leg med en lille gruppe af børn. Det er vigtigt at fremhæve, at det skal være jævnaldrene børn, der leger disse seksuelle lege sammen. Jævnaldrene børn leger lege præget af ligeværdighed, gensidighed og nysgerrighed.
Det er bekymrende hvis det er et ældre og et yngre barn der leger sammen. det kan give en ulige magtfordeling. Det yngre barn kan nemt få overskredet sine grænser og have svært ved at sige fra overfor det ældre barn.

Hvilken adfærd kan vække bekymring?
Det kan være et barn der udviser overdreven interesse for seksuelle aktiviteter. Altså en seksuel adfærd der adskiller sig fra andre børns naturlige nysgerrighed. Eller et barn der er påfaldende fremmelig eller voksenagtig i sin viden om sex. Hvis to børn, med tydelig forskel i alder, modenhed og intellekt leger seksuelle lege sammen, så kan det også være bekymrende. Hvis et barn tvinger andre børn til at indgå i seksuelle lege. Eller hvis barnet indfører genstande i tissekonen eller numsen selvom det gør ondt, eller at det har fået at vide af en voksen, at det skal det ikke gøre.
Men man skal altid se det i en sammenhæng. Er det fx kun sket en enkelt gang, at et barn har overtrådt en grænse, så behøver det ikke vække bekymring.

Jeg har her skitseret normal seksuel adfærd hos børn, og adfærd der kan vække bekymring:

Normal seksuel adfærd hos det 0-3 årige barn:
– udforsker forskellen på drenge og piger
– vil gerne røre ved forældrenes og andre børns kønsdele/bryster
– kan få erektion og blive fugtige i skeden
– kan lide at være nøgne og måske vise sine kønsdele til andre
– er interesseret i at se andre gå på toilettet og er nysgerrig på egen afføring
– rører ved egne kønsdele ved bleskift, ved sovetid eller hvis barnet er anspændt, opstemt eller bange.

Normal seksuel adfærd hos det 3-6 årige barn:
– kan begynde at onanere
– synes det er sjovt at vise sig frem for andre
– undersøger andres kroppe og kønsdele
– kan putte ting i sig selv eller andre
– stiller spørgsmål om kønsdele, bryster, samleje og babyer
– bruger “frække” ord om afføring og sex
– kan få erektion og blive fugtige i skeden
– kan lege at det er det modsatte køn.

Adfærd der kan vække bekymring:
– udviser overdreven interesse for seksuelle aktiviteter
– udviser seksuel adfærd, der adskiller sig fra andre børns naturlige nysgerrighed
– udviser ikke-alderssvarende viden om seksualitet
– leger seksuelle lege, der fører til beklagelser fra andre børn
– indgår i seksuelle aktiviteter, hvor der er tydelig forskel i alder, modenhed og intellekt imellem de børn der indgår
– leger vedvarende med afføring
– er tydeligt seksuelt indladende/opfordrende overfor voksne
– prøver gentagne gange at få andre børn eller voksne til at berøre sine kønsdele
– slikker på andre børns kønsdele eller opfordrer andre børn til at gøre det på sig selv
– prøver at gennemføre samleje i skeden eller endetarmen
prøver gentagne gange at putte ting ind i egen eller andres tissekone/numse
– er fixeret på sex og er primus motor i de seksuelle aktiviteter
– dæmper ikke sin adfærd på trods af irettesættelse fra voksne.

Oplever du at dit eller et andet barn har en bekymrende adfærd, så er det vigtigt at finde ud af årsagen. Kontakt gerne en fagperson med forstand på emnet. Jeg har selv erfaring med området, og har undervist flere institutioner i børn og seksualitet.




Del på facebook
Facebook

Skriv et svar